Collega’s, het zijn nét mensen

 

Een van je collega’s komt weer eens te laat, de ander heeft meer aandacht voor zijn smartphone dan voor het werk en de collega die tegenover je zit zet voor de zoveelste keer een uitgebreide drumsolo in met behulp van een pen en verschillende bureauaccessoires. Open kantoortuinen hebben zo hun voordelen, maar het is niet altijd gemakkelijk om je te concentreren. Collega’s zijn immers nét mensen.

Ergernis 1: Te laat komen of te lang pauze nemen

Je collega komt weer eens te laat binnenvallen of verschijnt te laat op een meeting, waardoor er extra tijd nodig is om diegene bij te praten. Vooral voor mensen die zelf erg stipt zijn is dit een grote ergernis. Daarnaast is te lang of te vaak pauze nemen ook een bron van irritatie. Zeker wanneer de werkgever het personeel redelijk vrij laat in het nemen van pauzes ontstaat er ook nog wel eens een vete tussen rokers en niet-rokers.

Ergernis 2: Rommel op de werkplek

Het niet kunnen vinden van documenten, het achterlaten van vieze vaat en tupperware bakjes die zo lang in de koelkast staan dat ze bijna zelf hun weg naar buiten vinden. Rommel kan tot grote irritatie leiden bij collega’s.

Ergernis 3: Kletsen en roddelen

Gezelligheid kent soms geen grenzen. Erg fijn dat collega’s het zo goed kunnen vinden met elkaar, maar de hele dag praten zodat het werk eronder lijdt en collega’s zich eraan storen, dat is natuurlijk niet de bedoeling. Daarnaast wordt roddelen als een hele vervelende eigenschap gezien. Wanneer er een echte roddelcultuur in het bedrijf heerst kan dit de werksfeer flink verzieken.

Ergernis 4: Social Media en smartphone gebruik

We leven in een tijd waar iedereen constant ‘aan staat’, altijd in verbinding. Social media en het gebruik van smartphones neemt dan ook een steeds grotere rol in onze levens in. Er zijn zelfs gevallen bekend van social media verslaving. Zeker tussen jongere en oudere generaties kan social media op de werkvloer irritatie opwekken.

Ergernis 5: Klagers en aandacht vragers

Heb je ook zo’n collega die de hele dag door klaagt en op die manier bijstand en aandacht zoekt bij andere collega’s? Waarschijnlijk zit het diegene echt dwars, maar na iedere dag dezelfde problemen aan te horen klinkt het voor jou inmiddels meer als monotoon gebrom op de achtergrond.

 

Ergernis 6: Onprofessioneel gedrag

We kennen allemaal wel de lolbroek op de werkvloer of degene die zich op een vervelende manier gedraagt naar anderen. Onprofessioneel gedrag kan ervoor zorgen dat collega’s zich opgelaten of beledigd voelen. Humor is bovendien subjectief en het is onterecht om iemand die het niet waardeert als flauw of saai te bestempelen.

Ergernis 7: Ongelijke behandeling

Een voorkeursbehandeling geven, onderscheid maken in loon bij een (soort)gelijke functie of de leukste klussen altijd aan dezelfde collega toebedelen. Hierdoor kan jaloezie en een scheve verhouding tussen collega’s ontstaan.

Ergernis 8: Controlfreaks

Of het nu een collega of een leidinggevende is, niets is zo vervelend als iemand die er niet op vertrouwt dat jij je werk goed uitvoert. Alles controleren, bemoeizucht, ongevraagd advies geven, dit kan erop wijzen dat je te maken hebt met een controlfreak. Het kan je zelfvertrouwen en vrijheidsgevoel flink beperken.

Ergernis 9: Luidruchtigheid en vervelende geluiden

Toegegeven, sommige collega’s zijn wat gevoeliger, kunnen zich minder makkelijk concentreren of hebben een korter lontje dan anderen. Maar dat maakt het niet minder vervelend wanneer ze snel afgeleid zijn door omgevingsgeluiden. Hoesten, de keel voortdurend schrapen, eetgeluiden, hard praten, zenuwtrekjes of geluiden van een telefoon of andere apparatuur kunnen irritatie opwekken.

Wat kun je eraan doen?

Er zijn drie opties: veranderen, accepteren of weggaan. Probeer erover te praten maar bedenk zelf ook eens waarom het jou nu eigenlijk irriteert. Accepteren is niet altijd een optie, wanneer het echt om ongewenst gedrag gaat, zoals vervelende opmerkingen, pestgedrag of ongepaste grappen, is het aan te raden je collega hier op aan te spreken of het te melden bij je leidinggevende of vertrouwenspersoon.

Hoe kan mediation helpen?

Komen jullie er echt niet aan uit en is er geen mogelijkheid om minder intensief samen te werken? Dan kan arbeidsmediation een oplossing bieden. Irritatie kan uitmonden in een conflict en daar wordt niemand gelukkiger van. PB Mediation is een neutrale bemiddelaar die met alle betrokken partijen in gesprek gaat en samen tot een oplossing probeert te komen. Wil je meer weten? Neem contact op of vraag je HR-manager of leidinggevende ons te contacteren voor meer informatie.

Ga naar het blog overzicht

Aangesloten bij: