De uitspraak die vele werkgevers vrezen te horen van hun werknemer, maar die helaas in steeds grote getalen wordt uitgesproken: “Ik heb een burn-out”. Zo’n 15% van werkend Nederland krijgt te maken met stress-gerelateerde burn-outklachten. Hoe kan het nu toch dat dit aantal in slechts een paar jaar tijd zo gestegen is, maar nog belangrijker: hoe helpt u uw werknemer er snel vanaf komen en het in de toekomst voorkomen?
Misschien hebt u een burn-out al eens van dichtbij meegemaakt, bij iemand die u kent of u heeft er zelf een ervaren. Mocht dit niet zo zijn, dan kunt u zich er misschien weinig bij voorstellen. Laten we dus beginnen bij het begin: wat is een burn-out eigenlijk?
Een burn-out, de naam zegt het al, geeft iemand het gevoel volledig opgebrand te zijn. Iedereen is wel eens ontzettend moe na een zware periode, we gebruiken dan gewoon onze reserve energie om te functioneren. Wanneer we vervolgens weer uitgerust zijn en onze batterij weer opgeladen is gaan we vrolijk door waar we gebleven waren. Bij een burn-out is iemand zo opgebrand, dat diegene continu op zijn reserve energie functioneert. Door onvoldoende rust of zware emotionele belasting bijvoorbeeld. Vergelijk het met je telefoon die je steeds maar tot 10% oplaadt, bij het minste of geringste is de batterij weer leeg en op een bepaald moment valt hij uit. Volledig opladen is natuurlijk beter, maar dat kost ook meer tijd.
Er zijn meer vrouwen die met een burn-out kampen dan mannen. Hoe kan dat? De meest logische verklaring hiervoor is dat vrouwen nog steeds de meeste ballen in de lucht moeten zien te houden. Velen combineren hun carrière namelijk met meerdere zorgtaken.
· Vrouwen zorgen in de meeste gevallen nog steeds het meest voor de kinderen.
· Ze dragen meer zorg voor het huishouden.
· De meeste mantelzorgers zijn vrouwen.
· Emotioneel belastende beroepen, in de zorg of het onderwijs bijvoorbeeld, worden vaker door vrouwen uitgevoerd.
· Het is speculeren, maar we vermoeden dat vrouwen sneller aan de bel trekken bij stressklachten.
Een burn-out krijgt uw werknemer niet plotseling. Vaak gaat er een lang traject aan vooraf en het is belangrijk om de eerste signalen te herkennen. Een hoger ziekteverzuim dan u van uw werknemer gewend bent, prikkelbaarheid, moeheid, kortaf reageren, zich terugtrekken, concentratieproblemen, uitstelgedrag, vergeetachtigheid en conflicten met collega’s. Wanneer u vermoedt dat er meer speelt, ga dan altijd in gesprek met uw werknemer.
U bent niet de eerste en vast niet de laatste werkgever die stress-gerelateerde problemen te laat detecteert. Uw werknemer heeft zich volledig ziekgemeld omdat de laatste druppel de emmer heeft doen overlopen. Wat kunt u doen om de situatie goed te managen?
1. Houd regelmatig contact. Begin niet direct over het werk, maar luister gewoon naar zijn of haar verhaal.
2. Verdiep je goed in wat een burn-out inhoudt. Het is een fenomeen dat snel gebagatelliseerd wordt wanneer iemand er inhoudelijk niet mee bekend is.
3. Breng HR-medewerkers en de arbodienst op de hoogte.
4. Zorg dat u op de hoogte bent van de regels met betrekking tot langdurig ziekteverzuim en re-integratie.
5. Biedt de werknemer een laagdrempelige manier om weer aan het werk te gaan, met aangepast werk en onder aanmoediging van collega’s. U kunt hierbij de hulp inroepen van mediation.
6. Creëer een open werksfeer waarbij iedereen zich veilig voelt om grenzen aan te geven, zodat herhaling voorkomen wordt.
Een burn-out is een gevoelige kwestie waar emotie een grote rol in speelt. Wanneer de werknemer onbegrepen blijft of op een verkeerde manier wordt benaderd, kan de arbeidsrelatie flink verstoord raken. Dit is onnodig en natuurlijk ook onwenselijk. PB Mediation is een neutrale mediator die bemiddelt tussen alle partijen die betrokken zijn bij de situatie. Al vanaf het moment van de ziekmelding kunnen wij ingeschakeld worden voor ondersteuning.
Wilt u meer weten over mediation bij een medewerker met een burn-out? Of wilt u dit juist voorkomen? Neem gerust contact op met PB Mediation.