Langdurig ziekteverzuim van een medewerker kan HR-professionals in een tweestrijd doen belanden. Je leeft mee met de zieke werknemer, maar je weet ook dat de werkgever financieel een groot verlies leidt. Iets wat de druk op de medewerker én jou flink kan opvoeren. Hoe zorg je dat je onpartijdig blijft en wat doe je als de neutraliteit in het gedrang komt?
Als HR-professional bied je de zieke medewerker allereerst een luisterend oor, je stelt het probleem vast door de juiste open vragen te stellen over de diagnose en hoe de medewerker omgaat met de ziekte. Tegelijkertijd wil je werkgever of de leidinggevende weten wat het effect van de ziekte is op het werk en wanneer diegene weer aan de slag denkt te kunnen. Het is goed om deze vraag op subtiele wijze te stellen. Niet dwingend, maar laat gerust merken dat de werknemer gemist wordt door collega’s. Zet vervolgens voorzichtig de eerste stappen naar re-integratie, maar houd het laagdrempelig. Daarnaast is er soms ook daadkracht nodig om voor de medewerker op te komen wanneer de werkgever onterecht weinig begrip of respect toont.
Als HR-professional heb je een bemiddelende rol in de organisatie. Wanneer een medewerker langdurig ziek is, is goede communicatie van groot belang. Inzicht in de situatie van de medewerker creëert meer begrip bij collega’s en leidinggevenden, maar stem goed af met de medewerker wat je mag vertellen over zijn of haar ziekte. Stimuleer de directe leidinggevende en collega’s van de medewerker daarnaast om regelmatig contact te houden, dit zorgt voor wederzijds begrip en verkleint de afstand naar de werkvloer, wat erg belangrijk is voor de re-integratie.
Hoewel er steeds meer aandacht komt voor de mentale gezondheid van medewerkers, blijft mentale ziekte een lastige situatie voor werkgevers. Simpelweg omdat de beperkingen van fysieke ziekte veel duidelijker zijn. Met een gebroken arm ziet iedereen direct welke taken je wel of niet kunt uitvoeren, maar wat er zich geestelijk afspeelt bij iemand is toch wat lastiger in te schatten. Daardoor stuit een burn-out of depressie vaak op onbegrip. Juist vanwege deze complexiteit is het belangrijk dat je als HR-professional:
Hoezeer je ook je best doet om neutraal te blijven als HR-professional, je bent in de eerste plaats gewoon mens. Je neutraliteit kan naar de achtergrond verdwijnen wanneer:
Een mediator zoals PB Mediation kan in dat geval bijspringen. Doordat wij buiten de organisatie zelf staan kunnen we onpartijdig blijven. We nemen geen standpunt in, maar helpen de verschillende partijen om samen tot een goede oplossing te komen. Als HR-professional heb je hier nog steeds een ondersteunende rol in maar je bekijkt het proces meer met een helikopter view. Op die manier kun je voorkomen dat het vertrouwen en de relatie tussen de partijen onherstelbaar beschadigt.
Wil je meer weten? Over PB Mediation en de mogelijkheden die we met arbeidsmediation bieden voor jou als HR-professional bij:
Neem gerust contact met ons op. T: 06 272 36 250 / M: info@pbmediation.nl.