Wat als karakters op de werkvloer botsen?

Conflicten en discussies op de werkvloer zijn onvermijdelijk. Collega’s brengen soms meer tijd met elkaar door dan ze met hun partners of vrienden doorbrengen. Het verschil is alleen dat we onze collega’s niet zelf uitkiezen. Diversiteit op de werkvloer heeft grote voordelen, maar karakters kunnen ook botsen. Hier ligt vaak de basis voor spanningen, waar conflicten uit voortkomen. 

Welke typen karakters herkent u bij de medewerkers in uw team?

  1.  De dominante: erg direct en zoekt snel de confrontatie op.
  2.  De gevoelige: voelt zich erg snel gekwetst en kan temperamentvol reageren.
  3.  De vermijder: gaat discussies en conflicten het liefst uit de weg.
  4.  De bemiddelaar: degene die altijd naar compromissen zoekt.

Natuurlijk zijn de meeste werknemers niet in één categorie te plaatsen, maar het geeft wel aan dat karaktereigenschappen soms rechtlijnig tegenover elkaar kunnen komen staan.

Conflicten en verstoorde harmonie

We gaan ervan uit dat we allemaal gelijk zijn op de werkvloer. Dat is natuurlijk ook zo, maar soms voelt het anders. De ene werknemer is wat mondiger, verbaal sterker of dominanter. Iets wat een conflictvermijdend persoon kan ontmoedigen om zich uit te spreken. Andersom stimuleert dit de confrontatiezoeker juist aan om nog vaker de leiding in discussies te pakken. Zolang de collega's zich prettig voelen in hun rol en elkaars sterktes en zwaktes respecteren, gaat het goed. Maar wanneer het wrijving oplevert, de harmonie en de werksfeer verstoort, is het belangrijk dat u op tijd ingrijpt.

In een conflict zijn er geen winnaars

In een ruzie zijn er geen winnaars, maar waarom voelt het soms dan toch zo wanneer je in een heftige discussie beland bent? Dit komt voornamelijk door de verschillende communicatie- en conflictstijlen van mensen, of juist het gebrek aan communicatie. Het gevoel van gelijkwaardigheid zorgt ervoor dat dit gevoel van “winnen of verliezen” naar de achtergrond verdwijnt. Dit is niet altijd gemakkelijk te realiseren. PB Mediation biedt daarom conflictcoaching en mediation aan, dit helpt u bij het oplossen van conflicten op de werkvloer. Bovendien geeft het u inzichten en de middelen om toekomstige conflicten te voorkomen.

Conflicten tussen werknemers herkennen

Allereerst is het goed om te weten dat conflicten niet altijd direct aan de oppervlakte liggen. Een conflict uit zich niet altijd in ruzie. Zeker wanneer u een aantal conflictvermijders in uw team heeft zal een woede uitbarsting of een hevige discussie niet snel voorkomen. Let dus ook goed op symptomen als ontevredenheid, stress, verminderde productiviteit, hoog ziekteverzuim of duidelijk minder plezier in het werk.

Grijp op tijd in om conflicten te voorkomen

U zou natuurlijk het liefst willen dat er helemaal geen conflicten zijn. Dat is praktisch onmogelijk. Maar door in te schatten hoe mensen reageren op bepaalde situaties kunt u het in veel gevallen voorkomen of in ieder geval goed oplossen. Bestudeer uw werknemers of collega’s daarom eens goed. Hoewel niemand in een hokje te stoppen is ziet u wellicht wel welke van de genoemde confrontatie stijlen de meest dominante is. Hier kunt u direct op inspelen wanneer u ziet dat de gelijkwaardigheid in een discussie uit balans is. Door de leiding te pakken en de conflictvermijder aan te moedigen om zijn of haar mening te geven.

Hoe PB Mediation helpt

PB Mediation is een arbeidsmediator die onpartijdig en neutraal is. Het gaat niet om de schuldvraag of wie er gelijk heeft. Het doel is om inzichten te krijgen die ervoor zorgen dat het conflict wordt opgelost en/of onderlinge spanningen verdwijnen. PB Mediation biedt daarom conflictcoaching en arbeidsmediation op locatie aan.

Arbeidsmediation kan worden ingezet als:

• Team mediation
• Exit mediation
• Re-integratie mediation
• (Langdurig) ziekteverzuim


Wilt u meer weten? Neem dan contact op met PB Mediation. T: 06 27236250 / info@pbmediation.nl.
 

Ga naar het blog overzicht

Aangesloten bij: